Trots erfgoed en laagdrempelige cultuur

Nijmegen omarmt haar verleden en stoomt zich klaar voor de toekomst. Nijmegen: een stad die oog heeft voor haar enorme en rijke historie. Tegelijkertijd gaat de stad mee met de tijd en durft ze innovatief te zijn.

Stadspartij Nijmegen vindt het belangrijk dat Nijmegen zich laat zien als oudste stad van Nederland en een gezond cultureel klimaat kent, dat bruist en inspireert. We zien ook dat niet alle vormen van cultuur gelijk bedeeld worden in ondersteunings- en subsidieregelingen. Stadspartij Nijmegen wil dat fixen en wil dat er meer aandacht uitgaat naar erfgoed, volkscultuur, urban culture en het herstel van ons nachtleven. We nemen al deze vormen van cultuur op als volwaardige onderdelen van het cultuurbeleid en de cultuurvisie.
  • Gelijke kansen voor erfgoed: eindelijk een fatsoenlijke erfgoedsubsidieregeling voor de Stevenskerk, het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis, het Gebroeders van Lymborch Huis en andere historische parels.

  • Niet alleen miljoenen naar high brow cultuur, maar ook steun voor laagdrempelige cultuur. Er komt een subsidieregeling voor volkscultuur, zoals carnaval, het Nimweegse lied en voor urban culture (breed scala aan stedelijke cultuuruitingen, van hiphop tot sport en van mode tot street art, voortkomend uit de jongerencultuur) zodat prachtige initiatieven zoals Beatwise kunnen blijven bestaan.

  • Het nachtleven heeft het zwaar in Nijmegen, na corona en zeker na het verdwijnen van de Brebl en de Vasim. We ontwikkelen daarom een Nachtvisie met een stevig herstelplan voor ons uitgaansleven. We maken beleid om nieuwe bruisende uitgaansplekken te creëren. Dit kunnen we niet alleen aan Doornroosje overlaten.

  • We vergeten de Nijmegenaren niet langer in onze straatnaamgeving. Na de Graodus fan Nimwegen-trappen komen er meer eerbetonen aan de helden van Nijmeegse bodem, van groot tot klein. Denk aan Sint Titus Brandsma, rabbijn Alexander Salomons, kapitein Bestebreurtje en de oprichters van de Vierdaagsefeesten, zoals Nico Grijpink. Ook zij verdienen zo'n gebaar.

  • Onze citymarketing besteedt aandacht aan het complete plaatje. Naast Young Vibe ook veel meer Old City! De organisatie van citymarketing moet niet vanuit het stadhuis gebeuren, maar door een onafhankelijk collectief. Daarom breiden we de organisatie achter IntoNijmegen verder uit. We geven hen nadrukkelijker de opdracht ons erfgoed steviger te promoten en die titel 'oudste stad van Nederland' veel steviger te omarmen.

  • De Stadsschouwburg en de Lindenberg zijn gehuisvest in verouderde gebouwen. Dit vraagt de komende jaren om miljoenen aan investeringen. Stadspartij Nijmegen wil kijken naar slimme combinaties van culturele functies, waarbij we het samengaan van de huisvesting van de Lindenberg en schouwburg goed verkennen. Ook onderzoeken we of in deze vernieuwde huisvesting meer commerciële functies mogelijk zijn (denk aan horeca, bedrijfsruimtes of cultureel ondernemerschap). Zo hoeven hoge huisvestingkosten niet alleen met subsidie en ticketinkomsten betaald te worden.

  • We gaan de locatie de Lindenberg opnieuw ontwikkelen, ditmaal in samenhang met het Valkhofkwartier, Kelfkensbos, het casino en het Groene Balkon. Nu blokkeert dit massieve gebouw het uitzicht en vormt het een stenen blokkade, terwijl dit eeuwenlang een prachtige plek was. Dat moet het weer worden! Er liggen hier prachtige kansen om culturele functies, bedrijfsruimte en wonen te combineren.
Doneer
Doneer
X
Verder
<
Verder
<
Verder

Je wordt doorgestuurd
naar de betaalpagina
van jouw keuze.