Tegen betuttelende reclame-verboden

Geplaatst op      Leestijd: 1 minuut
Tegen betuttelende reclame-verboden

Afgelopen jaar kregen we al te maken met de vraag om te onderzoeken of fossiele reclame verboden kon worden én of dit kan worden opgenomen in de APV (de regels rondom reclame in de stad). Voor Stadspartij Nijmegen is dit een betuttelende maatregel. Daarbij werkt het in onze ogen averechts. Het grootkapitaal wat het meest vervuilend is, zal andere manieren vinden om hun producten aan te prijzen.

Toch lagen afgelopen besluitronde twee moties voor. Een met de vraag om fossiele reclames te verbieden in bushokjes. De ander om reclames over vis, vlees en zuivel te verbieden. Met daarbij de kanttekening dat ondernemers aan en bij hun eigen zaak wel reclame mogen maken.

Hoewel de bedoelingen goed zijn, denken wij dat dit soort maatregelen nog geen deuk in een pakje boter slaan. Omdat juist de grote bedrijven die straks een McPlant, een elektrische auto of een oplaadstation gaan aanbieden via die bushokjes, nog steeds vervuilend zijn.
Iets waar de Nijmeegse ondernemer niet tegen op kan boksen. Daarom voelt het voor Stadspartij Nijmegen, in de woorden van Paul Eigenhuijsen 'alsof je een pyromaan een schouderklopje geeft omdat hij een kaars heeft uitgeblazen. Of dat je zeehondjes mag neerknuppelen, omdat je in de winter de vogels voert.'

We waren tegen de moties. Toch is de motie met de vraag om het verbod op fossiele reclames door te laten gaan en die op te nemen in de APV aangenomen. Die regels gaan pas van kracht als er een vergadering over de APV komt volgend jaar.
Schrijf in voor onze nieuwsbrief en we informeren je periodiek.
Inschrijven



Doneer
Doneer
X
Verder
<
Verder
<
Verder

Je wordt doorgestuurd
naar de betaalpagina
van jouw keuze.