• Home
  • Nieuws
  • Stadspartij Nijmegen wil echte aanpak verkeersveiligheid en geen 30km bordjespolitiek

Stadspartij Nijmegen wil echte aanpak verkeersveiligheid en geen 30km bordjespolitiek

Geplaatst op      Leestijd: 3.5 minuut
Stadspartij Nijmegen wil echte aanpak verkeersveiligheid en geen 30km bordjespolitiek

Stadspartij Nijmegen stemde tegen maar toch besloot de gemeenteraad om 30 kilometer per uur als norm in te stellen. De helft van de 50 km wegen wordt omgezet naar een maximum snelheid van 30km per uur. Stadspartij Nijmegen is voorstander van echte verbetering in de verkeersveiligheid maar dit plan biedt die niet. We hadden juist gevraagd om een goed onderbouwd voorstel: duidelijk per straat met voor- en nadelen, eerst de gevaarlijke straten aanpakken en niet alle straten ineen keer. En telkens weer de bewoners betrekken.

In plaats daarvan koos de gemeenteraad nu voor een plan dat veel straten ineens omzet naar 30km en vooral nieuwe verkeersborden bevat, zonder echte wegaanpassingen. Het plan belooft meer verkeersveiligheid maar betekent eigenlijk niet meer dan een boel nieuwe verkeersborden en markeringen op de weg. De wegen zelf worden niet veiliger ingericht. "Schijnveiligheid en bordjespolitiek", aldus fractievoorzitter Wendy Grutters. Wendy: "We zijn niet tegen 30 km per uur en we sluiten ook onze ogen niet voor onveilige verkeersituaties. Maar veiligheid moet vanaf het begin goed geregeld zijn. En dat was in dit plan niet het geval."

Straat voor straat waar het echt nodig is
Het tegenvoorstel van D66 zorgt gelukkig voor een aanpassing die het voorstel acceptabeler maakt, doordat het voorkomt dat alles ineens naar 30 km/u gaat. Toch gaan nog steeds ruim 40 straten alleen met verkeersborden worden aangepast. In fases gaat uiteindelijk alle 84 straten naar 30 km/u. Stadspartij Nijmegen had liever gezien dat we straat voor straat bekijken en alleen aanpassen waar het echt nodig is. En niet zomaar overal.

Er is geen onderzoek gedaan naar de werkelijke gevaarlijke knooppunten in de stad. Lukraak zijn er 85 wegen gekozen waar dezelfde maatregelen op worden doorgevoerd. Zonder buurtbewoners hierbij te betrekken. Ook wordt er niet gekeken naar de gevolgen van alle verkeersmaatregelen bij elkaar opgeteld. Wat doen alle verkeersmaatregelen bij elkaar voor bijvoorbeeld de lokale economie en de bereikbaarheid van alle wijken voor alle bewoners? Stadspartij Nijmegen heeft in eerdere moties wel gevraagd om alleen te besluiten op basis van een volledig beeld.

Omdat er nu een eenzijdig beeld lag en een incompleet plan, stemde Stadspartij Nijmegen volledig tegen 30km per uur en dus deze zogeheten Netwerkvisie.

Boobytraps en grote gevolgen
Ook zat het voorstel vol met 'boobytraps'. Dat zijn verborgen valkuilen, voorstellen met grote gevolgen waar de raad helemaal niet apart over gesproken heeft. Laat staan dat daar een duidelijk besluit over is genomen. Een van die boobytraps, was het versmallen van alle wegen die nog wel 50km zouden bleven. Daarin zitten wegen als de Oranjesingel en de St.Canisiussingel. Gelukkig is dat voorkomen maar zonder tussenkomst van de gemeenteraad, zouden deze plannen gewoon op termijn doorgevoerd zijn.

Wendy Grutters: "Daarom diende Stadspartij Nijmegen een voorstel van onder andere PvdA en VVD, mee in. Het versmallen van bijvoorbeeld de singels is daardoor niet meer mogelijk zonder eerst de raad een besluit te laten nemen. Daar zijn we blij om, omdat juist die versmalling in onze ogen een enorme impact heeft op de bereikbaarheid, doorstroming én toegankelijkheid van ons mooie Nijmegen."

Dankzij dit voorstel moet er ook, zoals de Stadspartij Nijmegen al eerder eiste, alsnog een analyse gemaakt worden van de gevolgen voor economie en bereikbaarheid van alle stadsdelen. Wat gebeurt er met de bereikbaarheid van de stad als hoofdwegen worden versmald? Maar ook vragen als: Wat is de impact op ondernemers? Op bezoekers? Of op de hulpdiensten? Kunnen die wel mensenlevens redden als ze vaststaan in het verkeer?

Stadspartij Nijmegen is altijd al voor gedegen onderzoek naar impact van dit soort ingrijpende veranderingen in de stad geweest. Onze fractievoorzitter tot slot: ,,De teleurstelling dat de raad instemt met een, in onze ogen, onvolledig plan op verkeer overheerst. Maar we zijn blij dat we straks nog een verschil kunnen maken voor die andere belangrijke wegen én de mensen die ze gebruiken."

Stadspartij Nijmegen blijft zich inzetten voor een stad waar veranderingen ten goede komen aan alle inwoners, met een evenwichtige kijk op verkeer. Want ons verkeersbeleid moet oog houden voor de balans tussen leefbaarheid en bereikbaarheid, tussen veiligheid en toegankelijkheid voor iedereen.


Lees meer over: Mobiliteit, Wijken.
Schrijf in voor onze nieuwsbrief en we informeren je periodiek.
Inschrijven



Doneer
Doneer
X
Verder
<
Verder
<
Verder

Je wordt doorgestuurd
naar de betaalpagina
van jouw keuze.