Stadspartij Nijmegen: Veiligheid eerst, maar het plan voor 30 km/u rammelt
Geplaatst op woensdag 4 december 2024 Leestijd: 2.5 minuut
Stadspartij Nijmegen vindt de veiligheid van de Nijmegenaar ontzettend belangrijk. Als daarvoor de maximum snelheid van bepaalde straten naar beneden moet, snappen we dat. Vooral als deze veiligheidsplannen goed worden onderbouwd. Maar wat we nu zien, is een overhaast plan van het college om in vrijwel de hele stad de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u. Zonder dat daar gedegen onderzoek naar is gedaan. Volgens Stadspartij Nijmegen creëert dit geen echte veiligheid, maar juist schijnveiligheid.
Gebrek aan onderzoek en transparantie
De netwerkvisie die het college heeft opgesteld, rammelt. Zo geeft het college aan dat een verdubbeling van het aantal verkeersongelukken sinds 2019 een belangrijke aanleiding is voor het voorstel om op zo'n 80 wegen de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km per uur. Stadspartij Nijmegen plaatst echter grote vraagtekens bij deze cijfers. Zo is er bijvoorbeeld geen compleet beeld van de oorzaken van deze ongevallen. Zijn deze veroorzaakt door auto's? Of spelen fietsers, supersnelle e-bikes en fatbikes ook een rol? Ook de invloed van de coronapandemie is onduidelijk. Het college lijkt alleen cijfers te gebruiken die hun standpunt ondersteunen en negeert andere factoren. "Dit selectieve gebruik van gegevens noemen we 'confirmation bias'," vertelt fractievolger Sem Jetten. ,, Als ik dit op mijn studie had ingeleverd, zou ik gewoon een dikke 4 krijgen."
Onvolledig en ineffectief plan
Daarnaast is het opvallend dat het college in haar stukken verwijst naar andere steden zoals Amsterdam. Sem hierover: ,,Volgens ons sowieso een niet te vergelijken situatie, aangezien Amsterdam veel groter is dan Nijmegen. Daarnaast wordt er tijdens het vergelijken niet gekeken naar de problemen waar Amsterdam tegenaan loopt."
Ook gebruikt het college onderzoeken van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), maar vergeten ze te melden dat daarin staat dat een verlaging van de maximumsnelheid naar 30km alléén werkt als er gehandhaafd kan worden én als straten opnieuw worden ingericht. Met bijvoorbeeld drempels en andere obstakels. Het college geeft in haar plan aan dat hier geen geld voor is en dat ze daarom alleen borden plaatsen en hier en daar wegmarkeringen aanpassen. Sem: ,,En de politie geeft aan dat ze de capaciteit niet hebben om extra te handhaven."
Stadspartij Nijmegen vindt de visie dier er ligt hierom een ondoordacht plan, waarbij er vooral op een papieren veiligheid wordt aangestuurd. Maar er aan de echte veiligheid in de aangewezen straten niks wordt gedaan.
Wat Stadspartij Nijmegen wél wil
Stadspartij Nijmegen is niet tegen snelheidsverlaging op plekken waar dit écht nodig is. Maar het moet gebeuren op basis van zorgvuldig onderzoek, waarbij de voor- en nadelen volledig in kaart worden gebracht. Dit onderzoek moet transparant zijn en Nijmegenaren de kans geven om mee te praten en hun mening te geven. Ook dat laatste is niet gebeurd. Door samen te werken met inwoners en te luisteren naar hun input, kan er een breed gedragen plan ontstaan. Een plan dat gericht is op veiligheid, haalbaar is, en door iedereen ondersteund wordt.
Schijnveiligheid is geen veiligheid
Veiligheid is een kernwaarde van de Stadspartij Nijmegen, maar het huidige plan van het college slaat de plank mis. Zonder onderbouwing en noodzakelijke maatregelen creëert het voorstel geen veiligere stad, maar een gevoel van schijnveiligheid. Wij pleiten voor een doordachte en inclusieve aanpak waarmee echte stappen gezet worden richting een veilig en leefbaar Nijmegen.
Gebrek aan onderzoek en transparantie
De netwerkvisie die het college heeft opgesteld, rammelt. Zo geeft het college aan dat een verdubbeling van het aantal verkeersongelukken sinds 2019 een belangrijke aanleiding is voor het voorstel om op zo'n 80 wegen de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km per uur. Stadspartij Nijmegen plaatst echter grote vraagtekens bij deze cijfers. Zo is er bijvoorbeeld geen compleet beeld van de oorzaken van deze ongevallen. Zijn deze veroorzaakt door auto's? Of spelen fietsers, supersnelle e-bikes en fatbikes ook een rol? Ook de invloed van de coronapandemie is onduidelijk. Het college lijkt alleen cijfers te gebruiken die hun standpunt ondersteunen en negeert andere factoren. "Dit selectieve gebruik van gegevens noemen we 'confirmation bias'," vertelt fractievolger Sem Jetten. ,, Als ik dit op mijn studie had ingeleverd, zou ik gewoon een dikke 4 krijgen."
Onvolledig en ineffectief plan
Daarnaast is het opvallend dat het college in haar stukken verwijst naar andere steden zoals Amsterdam. Sem hierover: ,,Volgens ons sowieso een niet te vergelijken situatie, aangezien Amsterdam veel groter is dan Nijmegen. Daarnaast wordt er tijdens het vergelijken niet gekeken naar de problemen waar Amsterdam tegenaan loopt."
Ook gebruikt het college onderzoeken van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), maar vergeten ze te melden dat daarin staat dat een verlaging van de maximumsnelheid naar 30km alléén werkt als er gehandhaafd kan worden én als straten opnieuw worden ingericht. Met bijvoorbeeld drempels en andere obstakels. Het college geeft in haar plan aan dat hier geen geld voor is en dat ze daarom alleen borden plaatsen en hier en daar wegmarkeringen aanpassen. Sem: ,,En de politie geeft aan dat ze de capaciteit niet hebben om extra te handhaven."
Stadspartij Nijmegen vindt de visie dier er ligt hierom een ondoordacht plan, waarbij er vooral op een papieren veiligheid wordt aangestuurd. Maar er aan de echte veiligheid in de aangewezen straten niks wordt gedaan.
Wat Stadspartij Nijmegen wél wil
Stadspartij Nijmegen is niet tegen snelheidsverlaging op plekken waar dit écht nodig is. Maar het moet gebeuren op basis van zorgvuldig onderzoek, waarbij de voor- en nadelen volledig in kaart worden gebracht. Dit onderzoek moet transparant zijn en Nijmegenaren de kans geven om mee te praten en hun mening te geven. Ook dat laatste is niet gebeurd. Door samen te werken met inwoners en te luisteren naar hun input, kan er een breed gedragen plan ontstaan. Een plan dat gericht is op veiligheid, haalbaar is, en door iedereen ondersteund wordt.
Schijnveiligheid is geen veiligheid
Veiligheid is een kernwaarde van de Stadspartij Nijmegen, maar het huidige plan van het college slaat de plank mis. Zonder onderbouwing en noodzakelijke maatregelen creëert het voorstel geen veiligere stad, maar een gevoel van schijnveiligheid. Wij pleiten voor een doordachte en inclusieve aanpak waarmee echte stappen gezet worden richting een veilig en leefbaar Nijmegen.